logo
Til leieSpørsmål?Blogg

Spørsmål & svar

Leievilkår og betingelser

Vilkår for benyttelse av utleietjenester levert av Kote Null AS

Kote Null AS, 4915 Vestre Sandøya, Tvedestrand, org nr 820 511 832 MVA, driver en utleietjeneste der bedrifter og forbrukere kan leie utstyr til felles nytte ved å bestille utstyret på nett samt hente og levere ved en av selskapets lokasjoner. 

1 Generelt

Disse vilkårene gjelder for utleie og salg av varer og tjenester fra Kote Null AS til bedrifter og forbrukere. Vilkårene vil sammen med din ordre utgjøre et samlet avtalegrunnlag for kjøpet.

2 Definisjon av parter

Utleier eller selger er: Kote Null AS og blir i det følgende benevnt vi, oss, utleier eller Kote Null AS.

Leietager er: den person som er oppgitt som leietager eller kjøper i bestillingen, og blir i det følgende benevnt som leietager, kunden, du, deg, din eller ditt.

Med leieobjekter innebærer alt utstyr som leies ut av Kote Null AS.

Med leveringsform/servicepunkter menes utlevering eller innlevering etter avtale.

3 Betaling og priser

Betaling skjer via Visa eller Mastercard kort på nettet via vår betalingsformdiler STRIPE som oppfyller de strengeste sikkerhetskrav. Leietageren betaler ved bestilling og da innses leieavtalen som inngått.

Alle priser er inkludert merverdiavgift. Totalkostnaden for kjøpet vil fremkomme før bestilling og inkludere alle utgifter forbundet med leie eller kjøp. Dersom det har forekommet feil med prisene av vesentlig størrelse fra Kote Null AS sin side på nettstedet kan Kote Null AS ensidig endre, slette eller avvise ordre selv etter kunden har mottatt ordrebekreftelse eller lignende. Slike feil må imidlertid korrigeres og informeres kunden i løpet av rimelig tid etter at feilen er oppdaget.

4 Leieobjektets tilstand

Kote Null AS forplikter seg til å levere leieobjekter av høy kvalitet i driftsklar tilstand. Kote Null AS har egne rutiner som kontrollerer og vedlikeholder leieobjektene før og etter utleie.

Du er i leieperioden ansvarlig for alle skader eller tap på utstyret. Fritak fra ansvaret kan skje dersom skaden eller tapet skyldes tekniske feil eller mangler. Leietager plikter derfor å kontrollere leieobjektet før bruk og ta kontakt med Kote Null AS om leieobjektet ikke skulle være i forventet tilstand.

5 Skader

Alle skader, tekniske feil eller uhell som eventuelt oppstår i leieperioden skal meldes til Kote Null AS omgående. Vi vil da gjøre vårt beste for å hjelpe leietageren. Skader meldes på kundeservice@kotenull.no og på telefon 456 71 742 omgående. Dette gjelder også ved tyveri.

Oppstår skadene ved feil bruk, forsettlighet eller uaktsomhet vil Kote Null AS sende en faktura til leietager for utestående beløp til å dekke kostnadene knyttet til reparasjon, service eller erstatning av verktøyet. Dette gjelder også om utstyret leveres tilbake i vanskjøttet eller leveres skitten utover det normale. Fakturaen skal betales av leietager innen forfallsdato. Om fakturaen ikke betales innen forfallsdato, vil betalingsvarsel bli sendt til leietager og en ubetalt faktura vil også kunne bli sendt til inkasso for innkreving.

Vi streber alltid etter å gi de beste råd og tips for bruk av leieobjektet, men er ikke ansvarlig for utførelse eller for direkte eller indirekte skader eller tap som skyldes bruk av leieobjektet, forsinkelser eller feil på leieobjektet.

6 Bruk av leieobjektet

Bruk av leieobjekter skjer på eget ansvar og leietager er selv ansvarlig for å bruke leieobjektene innenfor det gjeldende lovverket.

Leietaker er ansvarlig for at utstyr og tilbehør benyttes på en slik måte at det ikke blir skadet eller urimelig tilgriset. Riktig og sikker bruk av utstyret er Leietakers ansvar. Utleier legger til rette for riktig bruk av utstyret ved å gjøre tilgjengelig bruksanvisninger, instruksjoner og sikkerhets prosedyrer sammen med verktøyet og/eller på Utleiers nettsider. Det er kundens ansvar å sette seg inn i Utleiers bruk og sikkerhets rutiner før bruk av utstyret.

Det er lovpålagt å bruke vest når man ferdes på sjøen, og Leietager er selv ansvarlig for å oppfylle dette kravet. En eventuell bot for manglende bruk av vest, vil påfalle Leietager.

Leietager vil bli fakturert følgende gebyr for mislighold;

300 kr for manglende vask

600 kr for manglende oppfylling av bensintank

Leieobjekter kan kun benyttes i skandinavisk farvann. Båter skal ikke brukes til å trekke paragliders eller lignende utstyr. Båter skal heller ikke benyttes til slepeoppdrag, berging av andre båter (unntak i nødsituasjoner), transportoppdrag der Leietager tar betalt for oppdraget, utleie eller næringsøyemed forøvrig. 

7 Tilbehør

Tilbehør må som hovedregel kjøpes eller leies separat ved bestilling av verktøyet og tilvelges etter hvilken oppgave leietager ønsker å utføre på nettsiden. På nettsiden står også beskrevet hva som er inkludert i leveransen av leieobjektet. I tillegg er sikkerhetsutstyr påkrevet i en rekke situasjoner og tilbys på nettsiden. Tilbehør som er forbruksvare leies ikke ut. For tilbehør som selges og som ikke er tatt i bruk gjelder punkt 12 Angrerett.

8 Leietagers rettigheter og plikter

Leietageren må oppgi korrekte kundedetaljer ved opprettelse av brukerkonto for å kunne bestille og leie på www.kotenull.no. Kote Null AS sender meldinger på angitt epost, adresse og telefon og slike meldinger anses mottatt og gyldige ved avsendelse hos oss.

Brukerkontoen er personlig og har du mistanke om at andre har tilgang til din konto plikter du å varsle Kote Null AS umiddelbart.  Kote Null as har rett til fritt avvise, avslutte eller suspendere brukerkonto uten forvarsel eller ansvar, inkludert hvis vilkårene anses brutt.

Videre må disse leievilkårene aksepteres før bestilling på nettsiden.

Leietageren må returnere leieobjektet før avtalt dato og tid utløper og på avtalt leveringsform. Leietageren forventes å holde seg oppdatert om servicepunktets normale åpningstider.

Leietageren eller kortinnehaver gir Kote Null AS fullmakt til å lagre kredittkortanvisninger for blant annet leieobjekt som ikke returneres, er skittent utover det normale eller ved skade på leieobjektet. Den derved gitte fullmakt gjelder også bemyndigelse til å belaste betalingskortet for ytterligere leie/krav på erstatning dersom leieobjektet tilbakeleveres etter utløpet av den avtalte leietid eller tilbakeleveres med feil eller mangler. 

9 Endring av ordre og avbestilling

For å endre ordre må Kote Null As kontaktes. Endringene vil ikke være gyldig før de er bekreftet skriftlig fra oss. Dette for å sikre at leieobjektene faktisk er ledig. Hvis ikke annet avtalt og bekreftet må leieobjektet returneres til avtalt tid. Forlengelse av leieperioden kan skje før leieperiodens start og/eller under leieperioden ved å endre leiestart eller leieslutt.

Leietager kan kansellere leieforholdet mot betaling etter følgende modell;

Ved avbestilling mer enn fire uker før leieperioden starter, må Leietager betale 30% av leieprisen.
Ved avbestilling mellom fire og en uke før leieperioden starter, må Leietager betale 50% av leieprisen.
Ved avbestilling mindre enn 7 dager før leieperioden starter, må Leietager betale 90% av leieprisen.

10 Utlevering og retur

Utlevering og retur skjer på den måte, på det sted og til det tidspunkt som er angitt på ordrebekreftelsen. Du finner det også under din side. Vi har ansvar for produktene inntil de overtas av deg, det vil si når du har fått produktene i din besittelse.  For å få utlevert leieobjektet må du ha din booking referanse. Navnet du angir på reservasjonen må stemme overens med navnet på id kortet ved henting.  

Dersom utleveringen av leieobjektene blir forsinket, vil vi gi deg informasjon så fort vi har kunnskap om det, sammen med informasjon om og eventuelt når utlevering kan skje, eller om produktet(ene) er utsolgt eller leieobjektet(ene) ikke er disponibelt.

Du er ansvarlig for produktet til det er returnert til oss eller våre servicepunkter.

Vi kontrollerer leieobjektene tilstand og funksjon og at alle deler er tilstede når de kommer inn på vår varesentral. Ved komplett levering i kontraktsmessig stand så slettes reservasjonen for depositumet på betalingskortet.

Hvis retur ikke skjer innen avtalt dato og tidspunkt, vil Leietager bli fakturert med et gebyr og/eller påløptende leiekostnader. Hvis leieobjekter blir levert opp til to timer senere enn avtalt tid for retur, vil Leietager bli fakturert for et gebyr på 400 kr. Hvis leieiobjektet blir levert senere enn to timer etter avtalt tid, vil Leietager bli fakturert daglig leie fra og med den dagen da retur skulle ha funnet sted.

11 Tilleggskrav og tilleggsplikter til Leietager ved leie av motorbåt

Leieobjektet, her motorbåten, skal ved retur være i samme stand som ved overlevering, rengjort og ha full drivstofftank, med mindre annet er avtalt. Leietager er ansvarlig for tyveri og enhver skade og/eller skadeverk påført leieobjektet i leieperioden. Båten er forsikret, og ved tyveri og/eller skade/asnvar som helt eller delvis dekkes av forsikringen er Leietager ansvarlig for å betale egenandelen til denne forsikringen samt andre økonomiske tap som måtte tilkomme.

Leietager må inneha nødvendig og tilstrekkelig kompetanse for å leie og føre leieobjektet. Kartlegging av en slik kompetanse er en viktig del av reservasjonsprosessen, og må gjennomføres av Leietager før reservasjonen gjennomføres. Dette er for å sikre at Leietager innehar tilstrekkelig kompetanse for å ferdes trygt til sjøs. Det er Leietagers ansvar å forsikre seg om at Leietager er kjent i området Leietager skal ferdes i og at alle som oppholder seg ombord i leieobjektet/motorbåten bruker forskriftsmessige redningsvester i riktig størrelser til enhver tid. Det er Leietagers ansvar å forsikre seg om at Leietager innehar tilstrekkelig kometanse for å betjene alle aspekter ved å føre en motorbåt. Ved å godta disse vilkårene, bekrefter Leietager at alle førere av leieobjektet/motorbåten i leieperioden er 16 år eller eldre og innehar tilstrekkelig kunnskap, kompetanse og eventuell sertifikater som kreves for å føre leieobjektet/motorbåten. Leietager er ansvarlig for at alle brukere gjennom leieperioden er kjent med vilkårene som gjelder i denne avtalen. 
Dersom Leietager har oppgitt feilaktige opplysninger om egne eller andre føreres kvalifikasjoner og ferdigheter, eller at det av andre årsaker anses uforsvarlig å utlevere leieobjektet/motorbåten til Leietager, har Kote Null AS rett til å si opp inngått leieavtale med umiddelbar virkning. I så tilfelle vil Leietager ikke få refundert kostnaden for leieperioden.

Ved fortøying av leieobjektet/motorbåten er Leietager ansvarlig for at leieobjketet/motorbåten er forsvarlig festet på en brygge/egnet fortøyningsplass hvor dette er avklart med bryggens/fortøyningsplassens eier. Likeledes er Leietager ansvarlig for at leieobjektet/motorbåten er lukket, låst og sikret med wire til brygge/fortøyningsplass.

12 Angrerett på kjøp

Angrerettloven gir deg rett til å angre dine kjøp. Angreretten gjelder for varer som er kjøpt og ikke for leieobjekter. Angreretten forutsetter at du senest innen 14 dager etter at du mottar leveransen gir oss melding om dette (Se angrerettloven https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2014-06-20-27 ).

For å benytte angreretten må produktet være levert oss i tilnærmet samme mengde og stand som du mottok den. Dersom du prøver, bruker eller undersøker varen (åpner emballasje etc) på en måte som går utover hva som er nødvendig for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon og dette medfører at varen reduseres i verdi, kan vi trekke fra et beløp tilsvarende verdireduksjonen i kjøpesummen som skal tilbakebetales. For eksempel, prøver du en dykkemaske, tar i bruk et plagg, eller bruker en hengekøye, gjelder ikke angretten.

Produktet sendes tilbake til oss i originalemballasjen og innen rimelig tid, sammen med angrerettskjema. Det enkleste er å returnere varen i samme boksen som når du returnerer leieobjektet. Da er det ingen kostnader for deg. Fyll ut angrerettskjemaet og legg det i boksen. Velger du å sende det tilbake med post eller andre metoder er det ditt ansvar til varen er fremkommet oss. Du må selv besørge egen, egnet emballasje og kontakte oss før sending.

13 Immaterielle rettigheter

Innholdet og tjenesten er beskyttet av lov om åndsverksloven. Bildemateriell lagret på siden er innhentet med tillatelse fra rettighetshavere. Videoer på youtube er linker til tredjeparts tjeneste utenfor Kote Null ASs kontroll.

14 Personvern

Kote Null AS behandler dine personlige opplysninger i et sikkert dataregister for å kunne oppfylle sine forpliktelser og ivareta sine rettigheter iht. leieavtalen. De personopplysninger som behandles er navn, adresse, telefonnummer, e-postadresse og ordrehistorikk. Denne historikken vil forbli lagret for regnskapsføring og andre forpliktelser.  All lagret informasjon er tilgjengelig på "Min konto". Leietaker har rett til å få sine personopplysninger fjernet fra Utleiers systemer, noe som gjøres ved personlig henvendelse til Kote Null AS.

Ved å godkjenne disse vilkårene, godkjenner du at Kote Null AS kan sende nyhetsbrev og tilbud til e-postadressen du har oppgitt og registrert ved bestilling. Om du ikke lenger ønsker å få tilsendt nyhetsbrev fra Kote Null AS, kan du ta kontakt via epost til kundeservice@kotenull.no og be om å bli avregistrert.

Ditt betalingskort vil blir lagret så lenge du har en aktiv ordre. Lagring av betalingskortet skjer hos vår betalingsformidler STRIPE. De oppbevarer informasjonen på en sikker og forsvarlig måte. Lagring av betalingskort gjør det enda enklere når du handler. Du kan slette betalingskort på din side. Kote Null AS lagrer ingen kredittkortdetaljer selv.

Kote Null AS benytter informasjonskapsler (cookies), som de fleste andre nettbutikker. Cookie lagrer data i din nettleser for at nettsiden skal kjenne deg igjen fra side til side og besøk til besøk. Vi kan da gjenkjenne hvem du er slik at du blant annet kan få riktige priser og enklere innlogging. Vi samler også inn bruksinformasjonen for å bedre kvaliteten på tjenesten.

Du finner mer detaljert informasjon om våre praksiser knyttet til personvern ved å gå inn på hjelpesidens undermeny. Der finner du personvern som en egen orientering.

15 Lovvalg

Disse vilkårene er underlagt og skal tolkes i samsvar med norsk rett. 
En eventuell tvist mellom partene skal forsøkes løst i minnelighet. Dersom forhandlinger ikke fører frem har partene vedtatt Aust-Agder tingrett som rett verneting i enhver sak.

16 Endringer

Kote Null AS forbeholder seg til enhver tid retten til å endre eller erstatte disse vilkårene. Gjeldende vilkår er alltid tilgjengelig på www.kotenull.no. Dersom Kote Null AS vurderer at endringene i vilkårene er vesentlige i forhold til leietakers rettigheter eller plikter, vil endringene gjøres tilgjengelig på www.kotenull.no 30 dager før de trer i kraft.

Ved bruk av tjenesten etter at endringene i vilkårene er gjort tilgjengelig på www.kotenull.no godtar du å være bundet av de oppdaterte vilkårene. Hvis du ikke ønsker å godta de nye vilkårene, kan du ikke bruke Kote Null AS.

Sist oppdatert 12.05.2022


ENGLISH VERSION

Rental agreement leisure boat

—---------------------------------------------------------------------------------

  1. RENTAL PERIOD, DELIVERY AND RETURN

Agreement duration (”Rental period”) Shall be from rental time to return time as stated in form.

At the rental time, the boat owner shall hand over the boat to the renter at the delivery location as specified in form and agreed with the owner and the renter shall at the return time return the boat at the same place unless otherwise agreed in writing. Both parties have mutual responsibility to notify and wait for 30 minutes in case of delay. If, due to weather conditions, it is not or will not be justifiable to hand over/return the boat as agreed, the party who is to handover/return as soon as possible and no later than one hour before the agreed time will contract the other party to arrange a new rental or return time. New rental or return time must be agreed as soon as the weather conditions make it justifiable. If the renter does not show up at the agreed rental time, the rental period begins to run. If the renter is absent for more than one day, when the rental period is over a week and it happens without him/her giving any notice to the owner, the tenancy lapses. In such cases, the renter must still pay full rent for the first full week. For later rental weeks, the rental price shall be reduced corresponding to the replacement rental obtained. If the renter does not show up at the agreed return time, a fee will be charged for non-return in accordance with the applicable rates at any given time. In the event of non-attendance at the agreed return time, the rental period will continue to run on the other terms of the agreement until the boat is returned to the owner. In such cases, the renter is responsible for returning the boat at the place specified by the boat owner. The renter is responsible for all expenses, costs and losses the boat owner incurs if the boat is not returned at the agreed return time.   

  1. RENTAL PRICE

The renter is obliged to pay to Kote Null AS the rental price that is according to the valid price list and specified by the owner. Any additional options and accessories and services are in addition and follow the current price list. In the event of a postponed rental date due to weather conditions as mentioned in point 1, the rental period shall by agreement be extended corresponding to the postponement. If it is not possible to extend the rental period (for example because the boat has been rented out or because the rental does not have the opportunity to use it) the rental price shall be reduced. In the event of delayed delivery due to the boat owner or circumstances for which the boat owner is responsible for, the renter may request that the rental be extended corresponding to the postponement or that the rental price be reduced corresponding to the postponement. If it is not possible to extend the rental period (for example because the boat has been rented out or because the renter does not have the opportunity to use it) the rental price shall be reduced corresponding to the postponement. 

  1. SPECIAL PRICE FOR TRANSPORT

If the parties have agreed on delivery and/or return at a place outside the boat owner's home port, Kote Null AS may in some cases offer transportation of the boat by further agreement. 

  1. THE BOAT`S CONDITION AT DELIVERY AND RENTAL OBLIGATIONS

Upon delivery, the boat must be in contractual condition, cleaned and have a full fuel tank. Upon delivery the renter and owner`s representative shall together review the boat in accordance with the checklist for relevant boat. Are ticked as separate item in form. If the boat is not ready for delivery at the agreed time due to conditions on the boat owner`s side, the rent shall be shortened by one day`s rent for each commenced day. If the delay is more than for up to one week`s rent, or more than two days for more than one week`s rent, the renter can choose whether he wants to maintain or withdraw from the agreement. If there are deficiencies of a serious nature, the renter can choose to withdraw from the agreement. If the boat cannot be used for part of the rental period, and this is due to circumstances for which the boat owner is responsible, the rent shall be reduced proportionately. If the interruption is long-lasting, the renter can withdraw from the agreement if the purpose of the tenancy is significantly changed. 

  1. THE BOAT`S CONDITION AT RETURN, DAMAGES AND RENTER`S DUTIES

Upon return, the boat must be in the same condition as when handed over, cleaned and have a full fuel tank. If the boat is not satisfactorily cleaned or fully refueled on return, the renter will be charged a fee for washing and/or filling with fuel as well as the pump price for missing fuel. The renter is responsible for theft and any damage or defect in the boat, including the boat`s engine and equipment, other damage or liability that has been incurred, inflicted or arises as a result of the renter`s use of the boat. The renter is financially responsible for expenses incurred by the boat owner in condition with cleaning, repairs and transport due to internal and external damage and/or damage caused to the boat during the rental period. The boat is insured, in the event of theft or damage/liability which is wholly or partly covered by boat owner`s insurance, the renter is responsible for payment of boat owner`s deductible and any other financial losses. If problems of any kind arise with the boat during the rental period, the renter is obliged to immediately notify Kote Null AS of the incident. In the event of not insignificant damage, the renter is obliged to follow Kote Null AS`s instructions. 

  1. REQUIREMENTS FOR TENTANT AND BOAT DRIVER

The renter must have the necessary and sufficient competence to rent and operate the boat. Mapping of such competence is an important part of the reservation process and must be carried out by the renter before reservation is made. This is to ensure that the renter has the necessary competence and the right attitudes for a safe journey at sea. It is the renter's responsibility to ensure that they are known in the area they are traveling in and that all passengers have proper life jackets in the correct size. It is the renter's responsibility to ensure that he or she has sufficient competence to operate all aspects of driving a boat. The renter confirms that all drivers of the boat during the rental period are over 16 years of age and possess sufficient knowledge / proof required to operate the boat. The renter is responsible for ensuring that all drivers of the boat are made aware of the terms of this agreement in advance. If the renter has provided incorrect information about his own or other drivers qualifications and skills, or that for other reasons it is considered clearly unjustifiable to hand over the boat, the boat owner has the right to terminate the agreement with immediate effect. 

When mooring the boat, the renter or driver of the boat is obliged to ensure that the boat is securely attached to a jetty/mooring place where this has been clarified with the owner of the facility/place. Likewise the renter or driver of the boat is obliged to ensure that the boat is properly closed and locked. 

7.TENTANT`S MAINTNANCE RESPONSIBILITY

During the rental period, the renter must ensure that the boat is maintained. Regarding lubrication oil, cooling water. In case of doubt about maintenance, contact the boat owner.
8.RESTRICTIONS ON USE OF THE BOAT AND SPECIAL PROVISIONS

The boat can only be used in Norwegian waters. The boat must not be used to tow paragliders or similar equipment. The boat can also not be used for towing assignments, salvage of other boats, (except in emergency situations), transport assignments where the renter gets paid for the assignment, rental or business purpose in general. However this point does not prevent the boat from being used for towing smaller water toys such as inflatable sausages, tube rings, etc. As long as the renter/boat driver has the necessary experience for this.


9.CANCELLATION

The renter can cancel the rental against payment of compensation to the boat owner according to the following model: If canceled more than four weeks before the rental period 30% of the agreed rental price. If canceled between four and one week before rental period 50% of the agreed rental price. If canceled less than one week before rental period 90% of the agreed rental price. If the boat owner rents out the boat during the rental period, the compensation shall be reduced so that what the boat owner receives shall be deducted from the agreed rent. Nevertheless the renter must always pay 30% of the agreed rental price. 

10.PARTIES RESPONSIBILITY 

The renter is aware that the rental has been entered into by the boat owner or his representative. Kote Null AS, boat owner, is not responsible for the renter or other passengers medical health condition, or consequences thereof. The renter has full responsibility for himself and his passengers. 

11.REQUIREMENTS FOR CHANGES

Additions to and amendments to the rental terms in this agreement are binding only if they are confirmed in the checkbox in form. 

12.DISPUTES

Any dispute between the parties shall be resolved amicably. If negotiations do not succeed, the parties have adopted Aust-Agder district court as the right venue in any case. 

13.DEDUCTIBLE

In the event of damage to a boat that is covered by the boat owner`s insurance, the deductible is NOK4000,-. In the event of damage to a propeller that requires replacement, the deductible is NOK1800,- 


If renter have a smartphone, Kote Null AS would like to recommend some free apps when you traveling on the sea: 

«Gule sider på sjøen» - Sea map norwegian 

«C-Map Embark» - sea map

«Hjelp 113» -Norwegian air ambulance (Shows your GPS-position when calling from the app)

•KOTENULL AS•ORG.NR. NO820 511 832•M: 456 71 742•BOOKING@KOTENULL.NO• HAGEFJORDEN BRYGGE, 4916 BORØY • NORWAY•
logo
© Kote Null AS2025 | Org nr 820 511 832 MVA
PersonvernVilkårKontakt oss
booking@kotenull.no456 71 742
Powered bySharefox